Skip to content

Maroko

Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblr

MAROKO   Marakéš   Ramadán

 


Držitelé cestovních pasů České republiky nepotřebují ke vstupu do Maroka vízum pro pobyt nepřesahující 90 dnů. Je vyžadován cestovní pas s platností nejméně 3 měsíce od vstupu na marocké území.

Pokud je nutné pobyt z vážných důvodů prodloužit, je třeba se co nejdříve obrátit na policii
v místě pobytu, která může platnost pobytu prodloužit maximálně o dalších 90 dnů.

Při překročení 90 dnů pobytu může policie udělit pokutu, případně rozhodnout o vyhoštění, které může být spojené se zákazem vstupu na území Maroka. Upozorňujeme, že v této souvislosti jsou možnosti velvyslanectví velmi omezené, zvláště v případě svévolného nelegálního prodlužování pobytu v království.

Občané ČR musí být pro pobyt vybaveni přiměřenou částkou finančních prostředků s ohledem na předpokládanou délku a účel pobytu. V případě, že občan ČR hodlá v rámci pobytu do 90 dnů vykonávat na marockém území výdělečnou činnost, je povinen si obstarat od marockého ministerstva práce pracovní povolení.

Přihlašovací povinnost v Maroku plní hotely, kempy a ostatní ubytovací zařízení. 

 

Při každém vstupu do Maroka a výstupu z Maroka každý cestovatel vyplňuje formulář, který se rozdává v letadle, na lodi, či je k dispozici před pasovou kontrolou. Je proto dobré mít sebou psací potřeby. Pohraniční orgány vždy nejvíce zajímá, zda jste vyplnili řádně a čitelně adresu, kde budete v Maroku pobývat. Někdy mohou požadovat také dokumenty dosvědčující místo pobytu. Je proto vhodné mít při ruce a nikoliv v kufru například rezervaci hotelu (nebo
i elektronicky v mobilu). Pokud jako místo pobytu uvedete adresu na Západní Sahaře, je nutné se připravit na podrobnější rozhovor o důvodech Vaší cesty.

Při vstupu do země (letiště, přístavy apod.) jsou marocké bezpečnostní orgány oprávněny vyžádat předložení uhrazeného a platného zpětného dopravního titulu (letenka, loděnka)
a dále dostatečných finančních prostředků odpovídajících středně nákladnému pobytu v zemi.

 

Pro dlouhodobý pobyt v Maroku je nutné zažádat o povolení k pobytu na úřadovně „Sûreté nationale“ v místě bydliště v Maroku.

(zdroj: MZVCR)

 

Základní informace o Maroku

Počet obyvatel Maroko v současné době činí 37,80 mil. lidí. Ve srovnání s minulým rokem populace vzrostla o 1,18 %. Hustota zalidnění činí 73 obyvatel na 1 km2. Tento údaj řadí Maroko na 123. příčku na světě. Téměř 63% populace žije ve městech.

Nejvyšší hustotu zalidnění zaujímá severozápadní část Maroko, kde panuje téměř středomořské klima. V jihovýchodní části Maroka se nachází poušť Sahara. Podíl ekonomicky činného obyvatelstva v roce 2020 činil 13,58 mil., tj. 37,6% celkové populace. Maroko je zemí s velmi mladou populací. Téměř polovinu populace činí obyvatelstvo mladší třiceti let. Průměrná délka života v roce 2015 činila 76,2 let.

Národností složení v Maroku je z 99% tvořeno obyvatelstvem arabsko-berberského původu. Odhaduje se, že až 25% obyvatelstva hovoří berbersky. Obyvatelstvo evropského původu, především Francouzi, tvoří 1%. Historicky byla v Maroku významná též židovská diaspora, která se se vznikem států Izrael v roce 1946 zúžila na současných 2500 obyvatel.

Převládajícím náboženstvím je Islám. Hlásí se k němu 99% obyvatelstva. Křesťanství je rozšířené především mezi obyvateli, kteří do Maroka přicházejí ze subsaharské Afriky.

Marocké království má dva oficiální jazyky. Jsou jimi arabština a berberština. V úředním styku, obchodě a diplomacii je hojně využívána francouzština.

 

Počasí

 

Ekonomika

Marocká ekonomika je téměř z 57% tvořena sektorem služeb, 31% připadá na průmyslu a zbývajících 12% zaujímá zemědělství.

V zemědělství je zaměstnáno téměř 45% populace. Na tvorbě HDP se tento sektor podílí 14%. V roce 2020 byla spuštěna vládní strategie Green Generation 2030. Cílem strategie je budování moderního zemědělství a snižovat rizika klimatických změn na produkci. Příležitosti jsou v řešeních pro precizní farmaření neboli smart farming.

Automobilový průmysl je jedním z tahounů marocké ekonomiky v posledních letech. Maroko ročně vyrobí na 700 tisíc osobních vozů a je v tomto ohledu jedničkou na africkém kontinentě. Sektor zaměstnává na 180 tisíc zaměstnanců a produkce se vyváží do 74 zemí světa.

Maroko má dlouhodobě zápornou obchodní bilanci, kterou se v posledních letech snaží zlepšit prostřednictvím řady vládních strategií v jednotlivých sektorech. V posledních letech hraje velmi důležitou roli automobilový průmysl. V Maroku se vyrábí nejvíce osobních automobilů v celé Africe. Maroko je také největším světovým exportérem fosfátů. Důležitou součástí marocké vývozu jsou zemědělské produkty. Dováží se především ropa, zemní plyn a uhlí. Maroko se snaží snížit energetickou závislost na dovozu fosilních paliv prostřednictvím obnovitelných zdrojů. Další významné položky dovozu jsou automobilové součástky, elektronika, elektro technologické výrobky a další.

Válka na Ukrajině zvýšila cenu dovážených zemědělských komodit. Z černomoří se dováželo 24 % celkového importu obilí.

Maroko dováží přibližně 90 % energetické spotřeby. V posledních letech se zvyšuje domácí produkce elektřiny z obnovitelných zdrojů, která však ještě nedokáže pokrýt celkovou poptávku.

Veřejný dluh dosahuje téměř 90% a úkolem budoucí vlády bude konsolidace veřejných financí, zachování ratingu na BB+ a efektivní výběr daní.

(Zdroj: businessinfo.cz)


Doprava v Maroku

 

Taxi

 
Petit Taxi

Nejpoužívanějším dopravním prostředkem pro každodenní život v Maroku jsou malé taxíky. Ať už je váš cíl za rohem, nebo na druhém konci města, petit taxi vás tam dopraví. Marocké petit taxi je velmi složité, protože každé město má svá vlastní pravidla. Kromě toho má každé město pro své petit taxi specifickou barvu, díky níž jsou velmi dobře viditelné a rozpoznatelné.

Nejznámější barvou petit taxi je červené taxi v Casablance. Mezi další barvy patří modrá (Rabat), zlatá (Marrákeš), světle modrá se žlutým pruhem (Tanger) a mnoho dalších.

Při cestování petit taxi je důležité mít na paměti, že před odjezdem by se nemělo smlouvat ani stanovovat ceny, protože cenu cesty petit taxi určuje taxametr. Někteří taxikáři se mohou používání taxametru vyhýbat, ale je to nezákonné. Pokud taxametr nefunguje, řekněte řidiči, aby vás pustil, nebo si promluvte s policistou, protože cestující má právo na funkční taxametr a spravedlivou cenu.

Kromě toho mohou drobné taxíky jezdit pouze na území města. Pokud vám řidič nabídne přepravu mezi městy v petit taxi, lze předpokládat, že chce využít situace.

V závislosti na městě a vzdálenosti se ceny za jízdu petit taxi mohou pohybovat od 7 do 50 MAD (0,78 až 5,58 USD), protože počítadlo se během cesty postupně zvyšuje.

 

Grand taxi

Dalším bezpečným a efektivním způsobem dopravy v Maroku je velké taxi. Ačkoli se v taxíku neplatí taxametry, na meziměstských a vnitroměstských trasách jsou často stanoveny ceny pro každého cestujícího.

Co se týče meziměstské dopravy, grand taxi jezdí mezi městy a také menšími obcemi na okrajích větších obcí. Například konkrétní grand taxi v Meknesu přepraví cestující do menšího hornatého města Ifrane, protože mezi oběma městy neexistuje vlakový systém. Poplatky za Grand taxi se liší v závislosti na trase a ročním období. V létě se ceny grand taxi mohou mírně zvýšit kvůli vysoké poptávce cestujících.

Cesta velkým taxíkem mezi městy může stát jen 50 MAD nebo až 300 MAD (33,49 USD).

Grand taxi však nabízejí také stanovené trasy v rámci města. Grand taxi je preferovaným způsobem přepravy pro cestující, kteří si uvědomují náklady a nevadí jim, že přijedou v obecné blízkosti požadovaného místa. Ačkoli grand taxi nevysazují cestující na konkrétních místech, cestující mohou zastavit kdekoli na stanovené trase taxi, stačí řidiči říct „ay blasa hnaya“.

Cestování grand taxi v rámci města je často za stanovenou cenu 3 až 10 MAD (0,33 až 1,12 USD) v závislosti na trase.

 

Careem  (Uber)

www.careem.com

Dceřiná společnost americké služby Uber, Careem, působí ve větších marockých městech, jako je Rabat, Casablanca, Tanger a Marrákeš. Stačí si stáhnout aplikaci a cestující mohou s Careem cestovat jak mezi městy, tak v rámci města. Ceny za meziměstskou dopravu jsou srovnatelné s cenami za drobné taxi.
Upozorňujeme však, že maročtí taxikáři mohou být vůči řidičům a cestujícím služby Careem velmi nepřátelští, protože má přímý dopad na živobytí taxikářů. Mnoho řidičů Careem požaduje, aby cestující požádali o vyzvednutí z míst mimo stanoviště petit taxi. Taxikáři mají v podstatě monopol na vlaková a autobusová nádraží a letiště. Pokud si chcete zavolat Careem z některého z těchto míst, musíte jít mimo hlavní místo vyzvednutí, abyste si mohli bez problémů přivolat řidiče.

 

Veřejná doprava v Maroku

Maroko v současné době modernizuje mnoho autobusových systémů ve svých městech.
Ačkoli se množství autobusových linek může na první pohled zdát skličující, marocký systém městské autobusové dopravy je životaschopnou formou dopravy a je mimořádně nákladově efektivní. Nový autobusový systém v Casablance stojí pouhých 5 MAD za jednu cestu.

Cestující, kteří chtějí do autobusu naskočit a vystoupit, jednoduše nastoupí a zaplatí poplatek řidiči nebo navigátorovi. Autobusy jezdí po určité trase a někdy zastavují, aby cestující po cestě nabraly bez ohledu na to, zda se jedná o zastávku či nikoli.

Další formou cestování autobusem jsou regionální dopravní společnosti, například CTM. Mnoho Maročanů využívá autobusový systém k cestování mezi městy, protože ceny jsou obvykle levné. Navíc je autobus pro mnoho Maročanů nostalgický, protože rodiny často naloží svá zavazadla a v létě cestují autobusem do míst, kde tráví dovolenou. 
 

Tramvaj

Poslední možností cestování v Maroku je tramvaj. Lehké koleje, které se nacházejí v Rabatu a Casablance, se táhnou přes většinu čtvrtí uvnitř města a často zastavují. Podobně jako u autobusů je i u tramvají v obou městech stanovena cena 6 MAD za jízdu.

Tramvaj je výbornou volbou pro cestující, kteří chtějí levně procestovat město. Cestující obvykle čekají na tramvaj 7-10 minut, protože v obou městech jezdí více linek a tramvají. Kromě toho úklidové čety denně dezinfikují tramvaje a tramvaj v Rabatu nyní nabízí bezplatné Wi-Fi připojení k internetu.

Rabatská tramvajová síť se táhne od sousedního města Sale až po nejjižnější čtvrti Rabatu. Co se týče Casablanky, cestující mohou začít svou cestu za městem v severní čtvrti Anassi a skončí v pobřežní oblasti Casablanky Ain Diab nebo v jižní čtvrti Florida.
 

Vlaky

Doprava po železnici v Maroku je neskutečným zážitkem. Ceny jsou ve srovnání s cestováním po železnici v USA nebo v Evropě mimořádně příznivé a služby jsou často mnohonásobně lepší.

Díky více typům vlaků nebudou mít cestující problém najít vlakovou trasu, která bude vyhovovat jejich rozpočtu a časovým možnostem. Nejlevnější železniční varianta, meziměstský vlak TNR, jezdí mezi nádražím Casa Port v Casablance a Kenitrou. Zastavuje v mnoha menších stanicích na trase, ale nabízí pohodlnou jízdu bez přidělování míst k sezení. Jízdenky ve vlaku TNR se pohybují od 30 do 70 MAD (3,35 až 7,81 USD) v závislosti na vzdálenosti a době jízdy.

Nejběžnějším marockým vlakem je Al-Atlas. Tato vlaková linka vede z Tangeru do Marrákeše a zasahuje až do Oujdy, která leží na marocko-alžírské hranici. V závislosti na tom, zda si chcete objednat první nebo druhou třídu, je vlak Al-Atlas poměrně cenově dostupný, maximální cena jízdenky první třídy z Tangeru do Marrákeše činí 529 MAD (59,05 USD).

V roce 2018 však marocký Národní železniční úřad (ONCF) slavnostně otevřel první vysokorychlostní železniční linku na kontinentu, Al-Boraq. Marocký vysokorychlostní vlak jezdí z Tangeru na nádraží Casa Voyageurs v Casablance. Vlak zastavuje pouze dvakrát (Rabat Agdal a Kenitra) a jezdí rychlostí až 310 km/hod. Ačkoli jsou jízdenky na palubu vlaku Al-Boraq o něco dražší než u ostatních dvou typů vlaků, lze je vřele doporučit, protože se jedná o jedinou vysokorychlostní vlakovou linku v Africe a království se postaralo o to, aby byl zážitek z jízdy co nejkvalitnější.

(Zdroj: moroccoworldnews.com)


Ramadán

Muslimové během měsíce ramadánu slaví první boží zjevení, které údajně v tomto měsíci prorok Mohamed obdržel. Bylo to první zjevení Koránu. Na paměť toho drží muslimové celý měsíc zvláštní půst…
>> článek: Ramadán v Maroku

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblr