Skip to content

Kambodža

Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblr
Cestovali jste po Kambodži? Podělte se o své zkušenosti s ostatními!
➤ Přidejte své názory, podněty a zkušenosti  Díky!

Z Thajska do Kambodži

Po necelém půl roce v Indii a měsíci stráveném v Thajsku se přesouváme do sousední Kambodži.

Thajsko Kambodžská hranice

• Příjezd na Thajsko – Kambodžskou hranici
    Na Hajskou stranu hranice přijíždíme minibusem města Trat – 90 km za 120 THB (Thajských Bátů).
    Máme vytištěná a platební kartou zaplacená elektronická víza do Kambodži, Tak po kontrole na Thajské straně hranice přecházíme několik desítek metrů na na Kambodžskou hranici. Tam je třeba vyplnit menší formulář a podat ho do jednoho ze dvou okének hraniční kontroly. Z okénka nás sleduje kamera a k našemu překvapení musíme projít skenováním všech 10-ti prstů. Poté si nás kamera vyfotí a jelikož jsme si víza do Kambodži vyřídili přes internet, odevzdáváme jen dvě kopie Kambodžských víz a jsme volní.
    Celou dobu na nás doráží rikšáci s nádhernými taxi stroji postavenými z motocyklů. Snačí se z nás dostat dvojnásobek běžné ceny. Za pouhých 10 km do nejbližšího Kambodžského města Koh Kong požadují za nás dva 500 THB. Oponuji, žej celých 90 km z Tratu v klimatizovaném minivanu jsme pořídili za 120 THB za osobu, že od nás dostane maximálně 100 za osobu. Po několika minutách smlouvání se otáčíme a odcházíme směrem na Koh Kong. V tu chvíli na nás rikšák volá, že tedy ano a že nás odveze za celkovou cenu 200 THB.

Koh Kong – první město za Kambodžskou hranicí

Dobrý přestupní bod za hranicí na cestě z Thajska do Kambodži. Přespat a ráno na autobus do další destinace v Kambodži. Měli jsme štěstí, že jsme zde zažili svátek Songkran, mokré oslavy asijského Nového roku..

• Koh Kong  – 10 km od Thajsko-Kambodžské hranice
  • * přidat info a odkaz ubytování v Koh Kongu
    * Oslavy Nového Roku – vodní války v dubnu v Kambodži
    * Cesta autobusem z Koh Kong  do Sihanoukville za 10 USD místo 8 USD.

Sihanoukville, Kambodža

Pouliční jídlo v Sihanoukville

Na plážích jižní Kambodži jsem potkával Kambodžanky s malým přenosným grilem na kterém grilovali nějaký druh kalamárů. (v Thajsku jsem jednoho ochutnal a chutná to jako něco mezi tuhou gumou a chrupavkou)..
Paní čas od času naloží horký gril a další kýbl se surovinami na konce tyče přes rameno a přesune se zas na jiné místo. Griluje i za chůze!

Vzpomínám na zlaté Thajsko, ráj chutí a vůní z pojízdných stánků všude po ulicích. tady v Sihanoukville jen občas uvidíte projíždět moto-stánek s klasickým Kambodžským masovým vývarem a jen u kruhového objezdu se zlatým monumentem lva se lvicí bývají k večeru dva stánky s bagetami, s chřupavým hmyzem a brouky.

Kambodžské pláže

V oblasti Sihanoukville jsme prošli pěšky 27 km pobřeží a pláží.

Většina pláží na pobřeží byla znečištěná odpadky, převážně igelitovými taškami a sáčky, pet lahvemi. Ty plavaly i v moři. Jediná pláž Otres Beach se zdála udržovaná a celkem čistá.

Pláže na pobřeží

Victoria Beach

Ubytování

Na první dva dny jsme si zdarma zarezervovali hotel v oblasti Victoria Beach. Byl to jeden z nejlevnějších hotelů, který se nám ukazoval při hledání ubytováni na booking.com.
Za 10 $ jsme získali pěkný, velmi prostorný pokoj s terasou v prvním patře hotelu. Dvě obrovské postele na které by se v pohodě vešli celkem čtyři lidé, koupelna se sprchou a WC, ventilátor, kabelová televize.

V oblasti Viktoria Beach ale chcípnul pes. Kromě množství hotelových resortů, jen silnice. Mimo hotely nenajdete v širokém okolí skoro žádné restaurace, a když už budete mít štěstí, cenově jsou taky přepálené a v amerických dolarech, jako všude v turistických oblastech Sihanoukville.

Špinavá pláž Victoria Beach

Nepříjemně překvapeni jsme byli překvapeni pláží plnou odpadků. Dokonce i před drahými plážovými hotely. Ani tam si vlastníci nedokážou zařídit úklid a všude se povalují plastové lahve, igelitové obaly, kelímky a velké množství dalšího smetí. Na obou koncích pláže to navíc neuvěřitelně zapáchá zahnívajícím bahnem.

Serendipity Beach

Po dvou dnech na Victoria Beach jsme se přesunuli na jižněji položenou pláž –  Serendipity Beach.

Den předem jsme se vydali na dlouhou tůru po rozpálené sinici z Victoria na Serendipity, abychom zmapovali místní situaci a zajistili si ubytování. Ceny levného ubytování se pohybovaly od 10 USD výše za skromný pokojík s ventilátorem a  od 15 USD za skromný pokoj s klimatizací. Jsou tu dost rozšířené i „Dormitory“ = sdílené větší místnosti pro velké množství nocležníků. Takové lůžko ve sdílené místnosti je možné pořídit od 4 USD za hlavu a výše.

Asi 100 metrů od pláže jsme uviděli ceduli se smajlíkem “ $8 za dvoulůžkový pokoj“ a na další si zamluvili ten, který nám vyhovoval. Poslední v řadě, s oknem po straně, v 90° úhlu od vchodových dveřích. tedy šance, že v těch pekelných dubnových vedrech může uvnitř pokoje vzniknout lehký průvan, který k večeru při otevřených dveřích vyvětrá uvnitř naakumulované vedro.
manažerce hotelu jsem nabízel, že první noc ve vybraném pokoji zaplatím předem, ale ubezpečovala mě, že když druhý den přijedeme, dostaneme ho.
Omyl! Druhý den jsme přijeli tím místním moto-taxi, což je za motocykl připevněný dvoukolový „kočár“.  Manažerka hotelu „Smile“ nás vedla o úroveň níž a nabízela plísní zatuchlý pokoj. Na argument, že jsme si den předem zamluvili jiný konkrétní pokoj věcně oznámila, že ten je už pronajatý a když viděla, že plesnivý nevezmeme, vrátila se s námi o patro víš a ukázala nám pokoj sousedící s tím, který jsme si zamluvili. Přestože technicky v něm nemohl dost dobře cirkulovat vzduch z venku, vzali jsme jej. Nesmrděl plísní.

Serendipity Beach je nejživější pláž v oblasti Sihanoukville.

Asi půl kilometrovou ulici, svažující se od kruhového objezdu s monumentem zlatých lvů až k moři, lemují hotely a penzióny s restauracemi. Tady lze najít levnější ubytování. Mimo hlavní sezónu, teď konkrétně v dubnu byla většina pokojů v obyčejných hotýlcích za 10 až 15 USD. Při troše štěstí možná najdete bydlení už za 8 USD, pokud vám v těch vedrech bude stačit pokoj s koupelnou a ventilátorem. Pokoj s klimatizací pořídíte v tomto období od 15 USD výše.

Podél pláže se táhne dlouhá řada plážových restaurací a barů. Majitelé těchto podniků zde odpadky z pláže pravidelně uklízí, ale nějak nestíhají. Hned první den na Serendipity pláži mi bylo jasné, že zde do vody nevlezu.  Odmítám  se vyhýbat plovoucím igelitům, pytlíkům od chipsů a pet lahvím.

Příjemná pláž Otres Beach

Otres je 4 km dlouhá, nejjižněji položená pláž. Pro lepší orientaci je pomyslně rozdělená na dvě části. Otres 1 a Otres 2.

V porovnání s jinými špinavými plážemi v oblasti Sihanoukville, pláže Otres jsou udržované a čisté, jen si za to budete muset mírně připlatit..

Stojí za to strávit dovolenou Sihanoukville?

Kambodža je jednou z nejchudších zemí v jihovýchodní Asii. V této souvislosti se zdá celá oblast Sihanoukville naprosto předražená. Prádelna amerických dolarů. Téměř vše je tu dokonce dražší, než na čistých Thajských ostrovech! Cestující jsou rukojmí barů vlastněný většinou západními expaty. Není úniku. Žádná „pravá“ Kambodža v dohledu. Skutečný kambodžský život byl vytlačen. Musel ustoupit nepřirozenému, megalomanskému komerčnímu systému cestovního ruchu. Je to velmi smutné. Takže nakonec většina krátkodobých návštěvníků v této oblasti se těší pití alkoholu a drog na pozadí hlasité ho dunění západní hudby. Pokud přijedou do oblasti Sihanoukville a nevydají se hlouběji do vnitrozemí, jako by v Kambodži nikdy nebyli.
Vypadá to, že jeden velký SCAM. „Přirozeně“, všude na jídelních lístcích jsou uvedeny ceny, ne v Kambodžské měně, ale v amerických dolarech, .. a pokud to akceptujete a zaplatíte v amerických dolarech, většinou vám vrátí zpět tisíce v bezcenné místní měně.

Mé doporučení

Chcete-li si užít pláží v exotické zemi, jeďte lodí na některý z ostrovů, jako je třeba Koh Rong. Příjde to sice trochu dráž, než na pobřeží, ale máte možnost najít klidné a čisté pláže.
A nebo nejezděte do Kambodže. Navštivte čisté pláže na mnohem přirozenějších pobřežích ostrovů třeba v Thajsku a nebo pěkné pláže v Indii. Ušetříte tím čas, energii, zklamání a v Indii i dost peněz.
Navíc zažijete skutečnou přirozenost těchto zemí – pestrý svět a chutné jídlo za místní ceny.

… jaká je situace po necelém roce ?

V diskusní skupině o cestování na facebook.com mi jedna bytost tvrdila, že byla letos (2017) v oblasti Sihanoukville a špinavé pláže nezaznamenala.  Možná se stal zázrak nebo jen pláže vychvaluje pro klienty zájezdů do Kambodži, které inzeruje, nevím.

Třeba Kambodžani během posledních 10-ti měsíců schválili nový zákon a teď pláže od odpadků uklízejí. Třeba pochopili, že do smetiště se jim cestovatelé ani turisté vracet nebudou

Jestli je to tak a vydrží to, tak máme velkou radost!

Navštívili jste v nedávné době Kambodžu? Zajímavá místa vnitrozemí, oblasti pláží nebo Kambodžské ostrovy?
Podělte se prosím o své zkušenosti na stránkách NaCaj.cz