Skip to content

Cestování vlakem v Indii

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblr

• Vlaky v Indii a jak si koupit jízdenku na vlak. 
• Ceny jízdenek
• Informace o druzích indických tříd vagónů.
• Bezpečnost při cestování Indickými vlaky a informace pro samostatně cestující ženy.

Indický vlak - Sleeper Class S3. Cestování vlaky v Indii

Nejvíce a nejraději cestuji v Indii nočními vlaky nižší třídy „Sleeper“ S bez klimatizace. Jízdenky jsou neuvěřitelně levné. Je to zážitek té opravdové Indie.

V Indii je ideální cestovat vlakem

Železniční síť v Indii je hustá a cestování vlakem je rychlejší a bezpečnější, než cestování autobusem a nebo autem v tom šíleném silničním mumraji Indie.

Osobně cestuji nejvíce a nejraději nočními vlaky nižší třídy „Sleeper“ ‚S‘. Jsou velmi levné.
(Příklady cen jízdenek naleznete níže :-) .

Ve „slíprech“ není klimatizace, ale ta v noci stejně není potřeba. Na Stropě jsou rozmístěné větráky. Okénka vodorovně-podélně zamřížovaná, takže vagóny téhle třídy vypadají, jako by vás měly odvézt někam do vězení.

Na konci a začátku vagónu jsou vždy dva záchody. Jeden indický se šlapkami a dírou na podlaze a jeden Západního stylu. Používám ten „Turecký“, je to zvláště při velké potřebě hygieničtější, neb v podřepu nemůže dojít kontaktu pozadí se pomočeným či výkaly znečistěným prkénkem. Tento záchod byl vždy ve všech vlacích, kterými jsem cestoval celkem čistý.
Záchody Indického stylu jsou z nerezu, je tam ventil po jehož zatlačení spláchne voda díru a okolí.
Součástí prostoru záchodu je i umyvadlo s tekoucí vodou. Voda se spouští lehkým přitlačením ruky na zakončení kohoutku. Dalčí umyvadlo s tekoucí vodou a zrcadlem je také poblíž vchodu do vagónu.

A vstupujeme do úložné části vagónu.
Ulička má po pravé straně vždy dvě pryčny lůžek. Spodní, které se dá složit na sezení má to nádherně zamřížované okénko, přes které se dá stáhnout jakási roleta, aby na cestujícího netáhlo.
Po levé straně jsou rozdělené boxy kolmo na uličku. Nejsou oddělené žádnými dveřmi. Po každé straně tohoto boxu jsou po rozložení 3 pryčny, lehátka potažená modrou koženkou. Horní lůžko je stabilní, stejně, jako to dolní, které přes den slouží k sezení.

Kupuji si vždy místo v boxu nahoře u stropu. Nazývají ho „Upper Berth“. Tam má člověk nejvíc soukromí a své věci celkem v bezpečí před možným lapkou procházející vagón.
Velká výhoda je, že kotce jsou odděleny nahoře kovovou konstrukcí s ocelovou mřížkou, aby mohl volně proudit vzduch.

A jsme u mé vychytávky „háčky do vlaku“

Když jsem jel „Sleeprem S“ prvně, nebylo kam odložit batoh. Přestože můj batoh je celkem štíhlý páč sebou nevozím nepotřebné nesmysly, nebylo moc pohodlné dělit se o celkem úzké lůžko s batohem.
Napadlo mě pro to, využít tu již výše zmíněnou mřížku. Také mi bylo líto mé tehdejší spolucestující přítelkyně. Měla batoh objemný, naplněný mimo jiné nepotřebným balastem. Koupil jsem proto ve Fort Kochi, v Kerale ocelové háčky.

Ocelové háčky do vagónu vlaku třídy Sleeper S

Cestování vlakem v Indii

Cestování vlakem v Indii – háčky na uchycení batohu

Detail uchycení batohu ve vlaku Detail háčku - uchycení batohu ve vlaku Spolucestující v indickém vlaku Cestování Indickým vlakem

Ocelové háčky zaháknu za trubku na horní straně mřížky stěny předělující jednotlivé kotce vagónu.
Nejdříve jsem používal dva provazy, či popruhy kolem těla batohu, abych ho připevnil na háčky.
Tentokrát jsem před svým dalším cestováním zbavil svůj profi batoh těch šílených křídel, na upnutí kolem pasu. Nejsou třeba, jestli s ním nechcete šlapat nějakých 10 km a víc. O další kousek místa víc.
Našel jsem ideální z těch všech popruhů a poproužků a na háčky zaháknuté nad mřížkou batoh pověsil.
Je to dokonalé. Najednou máte plný prostor lůžka pro sebe a batoh vám visí v dostatečné výšce nad nohama.
Výhodou je i bezpečnost tohoto jednoduchého systému. Když jdete na záchod či na východ, nemusíte se bát, že vám někdo váš batoh stáhne a odnese. Musel by to být nějaký „Guru Jára“ aby vylezl až nahoru na vaši pryčnu a batoh odháčkoval. 

Háčky se také hodí k zavěšení obuvi na mřížku, v mém případě kvalitních sandálů, nic jiného nepoužívám.
Při své druhé cestě vlakem jsem krásné nové sandály nechával na zemi, pod dolním lůžkem. Jednou jsem se probudil abych vykonal potřebu a má jediná obuv byla pryč! Řval jsem na celý vagón, až se jeden mladý Ind nabídl a půjčil mi své záložní sandály, abych necapal bosky po záchodě :-)

Spolucestující Indové jsou vždy překvapení tímto mým jednoduchým řešením a s úsměvem dávají palec nahoru, když vidí, jak to skvěle funguje.

Háčky se také hodí při zabydlování se v pokojích levných penziónů a hotelů. V levných pokojích je většinou jediným nábytkem jen dvoupostel a židle. Často chybí skříň či police. Je-li za co zaháknout, bude mít možnost si pár věcí pověsit, aby se neválely po zemi. Dobré je taky koupit si a natáhnout prádelní šňůru a na ní věšet oblečení. Tu tady dostanete skoro v každém obchůdku.

 

Ceny jízdenek na Indické vlaky

Cena jízdenky na vlak přepočtená na 100 km je velmi rozdílná vzhledem ke vzdálenosti jízdy.
Například jízda 80 km stojí Rs.152, což vychází na Rs.190/100 km.
Oproti tomu jízdenka na vzdálenost téměř 2000 km stojí Rs.768, tedy pouhých Rs.76 na 100 km !
Čím dál, tím levněji :-)

Pro představu cen železniční dopravy v Indii uvádím příklad cen jízdenek, které jsem nedávno kupoval.
Toto jsou ceny jízdenek s místenkou do lůžkových vagónů třídy „Sleeper S“ bez klimatizace (s ventilátory).

 

  • Pernem =➤ Madgaon
    • 79 km / 1 h, 52 minut / Rs.102
  • Madgaon =➤ Agra
    • 1987 km / 1 den, 11 h, 10 min. +3 hod zpoždění /  Rs.763
  • Agra =➤ Varanasi
    • 599 km / 11h, 5min +3 hod zpoždění / Rs.360
  • Varanasi =➤ Jaipur
    • 891 km / 18h, 45min. / Rs.430
  • Jaipur =➤ Aimer =➤ Pushkar
    • 134+16 = 150 km / Rs.340 + Rs.20 bus
  • Pushkar =➤ Ajmer =➤ nádraží Thivim, Goa
    • 16+1945 = 1956 km / Rs.20 + Rs.1460

* Ceny jízdenek uvádím za osobu. Vlaky levné třídy Sleeper S = lůžkový vagón bez klimatizace s větráky na stropech.

 

 

 

Jak koupit jízdenky na Indický vlak?

… no a teď je čas popsat ten šílený proces registrace osoby do systémů Indických drah, aby mohl kupit jízdenky na Indické vlaky přes internet. Ale to asi budu muset projít složitým tím procesem znovu. Už si přesně nepamatuji všechny kroky.

Expresní rychlíkové vlaky bývají vyprodané dlouho dopředu, na některých trasách i dva měsíce předem!

Aby mohl člověk svobodně kupovat jízdenky na vlak přes internet, musí být zaregistrován na stránkách Indických drah = IRCTC www.irctc.co.in
Je to složitější proces při registraci požadují indické telefonní číslo na které zasílají potřebný aktivační kód. 

Do registračního formuláře jsem zadal vymyšlené číslo Indického formátu a pak žádal emailem o přeposlání registračního kódu na email, místo na mobil. Bylo třeba poslat v příloze fotografii hlavní stránky pasu. Po několika urgencích mi za několik týdnů kód poslali.
Potom jsem se zaregistroval u prodejce na cleartrip.com kde jsem zadal registrační kód od IRCTC a pak už jednoduše vyhledával spojení a kupoval jízdenky platební kartou. 
Clearttrip je jediný z více internetových prodejců jízdenek na Indické vlaky, který akceptuje zahraniční platební karty, tedy i ty české.
Někteří další prodejci sice neakceptují debetní platební karty, ale přijímají zahraniční kreditní karty.

 

Jak má tedy běžný cestovatel koupit jízdenku na vlak?

Jestliže se bez indického telefonního čísla nechcete  prokousávat přes složitý a nejistý registrační proces na Indických IRCTC, máte ještě tři možnosti jak získat jízdenku na indický vlak:

  • Travel Agent Offices = cestovní kanceláře
  • FTQ – foreign tourist quota – speciální jízdenky v kanceláři pro turisty na některých nádražích
  • TATKAL tickets – jízdenky na rezervace uvolněné 24 hodin před odjezdem vlaku

 

Travel Agency – cestovní kanceláře

Jsou to malé kanceláře / agenti prodávající jízdenky na vlak, dálkové autobusy a zájezdy. V turistických oblastech je jich hodně.
Za malý poplatek vám zarezervují jízdenky. Jízdenku do měsíc vyprodaného vlaku bohužel nevykouzlí. 24 hodin před odjezdem vlaku je u nich možné zkusit získat TALKAL tickets, pokud jsou nějaké k mání.  Poplatek k běžné ceně jízdenky by měl být jen Rs.30+, ale od turistů si účtují Rs.100. Narazil jsem i na jednoho šejdíře, který tvrdil, že poplatek za TALKAL je Rs.1000. Ten se přitom pohybuje pohybuje někde kolem Rs.150… [*upřesnit]

 

International Tourist Bureau – FTQ – speciální jízdenky pro zahraniční turisty

„International Tourist Bureau“ je speciální kancelář na hlavních nádražích některých velkých měst, kde může turista s pasem za mnohem vyšší cenu získat jízdenku-permanentku na vlaky. Lze platit Americkými dolary, Eurem, Britskými librami i Indickými Rupiemi.
Kanceláře najdete v těchto městech:
Kolkata, Chennai, Bangalore, Ahmedabad,  Secunderabad,  Jaipur, Jodhpur, Varanasi, New Delhi, Agra-cantt., Mumbai.

 

Ceny v USD $ AC Class First Class/ AC 2/3 Tier/ AC Chair Sleeper Class (Non – AC)
  dospělý dítě dospělý dítě dospělý dítě
½ dne 57 29 26 13 11 6
1 den 95 47 43 22 19 10
2 dny 160 80 70 35 30 15
4 dny 220 110 110 55 50 25
7 dní 270 135 135 68 80 40
15 dní 370 185 185 95 90 45
21 dní 396 198 198 99 100 50
30 dní 495 248 248 126 125 65
60 dní 800 400 400 200 185 95
90 dní 1060 530 530 265 235 120

 

New Delhiew Delhi Railway Station u stanice metra New Delhi, do kanceláře (první patro)
MumbaiMumbai CST (Victoria Terminus) – v prvním patře nádraží.
Mumbai – Churchgate – naproti budově nádraží, přepážka číslo 14 (nebývají takové fronty jak na Mumbai CST (Victoria Terminus) ) 


Třídy Indických vlaků – druhy vagónů

Jednotlivé dálkové (noční) vlaky v Indii jsou sestaveny z více druhů vagónů různých tříd. Informace najdete v článku
➤ Třídy Indických vlaků ➤


TATKAL tickets

jízdenky na rezervace uvolněné 24 hodin před odjezdem vlaku.
24 a méně hodin před odjezdem rychlíku se lze na nádraží, nebo v cestovní kanceláři doptávat na TATKAL jízdenky.  Je to menší množství uvolněných rezervací a rezervních míst ve vlaku.
Poplatek k ceně jízdenky s rezervací se pohybuje někde kolem Rs.150… [*upřesnit]

 

Čas od času mě píší cestovatelé, kteří se chystají cestovat po Indii se žádostí, abych jim zajistil jízdenky na vlak. Komunikace je v mnoha případech zdlouhavá a připravuje mě o dost drahocenného času. Připravil jsem proto speciální stránku s informacemi, návodem, jak se připravit a formulářem žádosti o zajištění jízdenek na indické vlaky.

Zajištění jízdenek na vlaky dočasně pozastaveno :-(


Bezpečnost ve vlacích

Mnohokrát jsem cestoval vlaky v Indii, vždy v té téměř nejnižší třídě Sleeper S. Až na to, že mi někdo ukradl mé krásné nové sandály a zůstal jsem bos, jsem neměl nikdy žádné špatné zkušenosti.
Vždy si kupuji jízdenku do lůžkového vlaku bez klimatizace a jezdím přes noc.  Co zaplatím za vlak, ušetřím za bydlení.
Objednávám si jízdenku na vrchní lůžko. Tam je největší soukromí, skoro nikdo na vás nevidí a vaše věci jsou v největším bezpečí. Vlaky mívají také speciální oddělení jen pro ženy. 

 

Exotické bílé ženy v Indickém vlaku

Vidět bílou ženu ve vlaku? Tak to je pro Indy mimořádný zážitek. Skoro nikdo z nich ještě neviděl bílou ženu na vlastní oči. Snad jen v televizi! Budou na vás viset očima.

Bílým ženám cestujícím bez mužského doprovodu bych doporučil kupovat si jízdenky do vyšší třídy.
Je to dražší, ale bude tam nejspíš víc bezpečno a navíc i klimatizace. A opět kupovat si vrchní lůžko „Upper Berth“, kde nebudete tak na očích.
Class: AC 3 Tier třída, vagón a vnitřní vybavení je podobné, jako v nízké třídě ‚Sleeper S‘ – spacák.
jen okna jsou zasklená a nedají se otvírat a vagón je klimatizovaný. dostanete i vypranou přikrývku.

Za 684 kilometrovou jízdu z Thivim v Goa do Mumbaje v Klimatizovaném AC 3 Tier jsem zaplatil Rs.1,032  = zhruba 371Kč.
Stejná trasa v neklimatizovaném Sleepru S stojí Rs.393, tedy pouhých 141 Kč ! 

Článek:  ➤ Třídy Indických vlaků ➤


 

 i  Potřebujete koupit jízdenku na vlak v Indii?

Jak vyhledávat vlakové spojení a kde přestupovat?
Přečtěte si Instrukce na stránce  ➤ Jízdenky a místenky na Indické vlaky ➤ 

 


♣ Byl tento článek pro Vás přínosný?   ANO :-) ~  NE :-( 


 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblr

Diskuze k článku:

  1. Michael

    Ahoj, předem díky za skvělé stránky o Indii!!! Je tu mnoho užitečných informací.
    Letím v dubnu do Indie a 8.4. bych chtěl jet do Ágry a 9.4. zase zpátky. Jenom si nejsem jistý, jestli zvládnu zarezerovat jízdenky do vlaku. Proto jsem se chtěl zeptat, zda je lepší na tuhle trasu zarezervovat nějaký autobus (vůbec nemám ponětí o ceně) a nebo zda se dá nějak bez té šílené registrace koupit jízdenka na vlak. Koukal jsem, že z Dillí by to mělo jet v 7 ráno a další den z Agry ve 14:20, ale předpokládám, že bez registrace budu muset vzít autobus…Nebo je nějaká možnost koupit jízdenku na místě?
    A vlastně ještě jedna otázka, zda tam jezdí něco přímého, nebo se musí přestupovat.
    Mod děkuji za odpověď. Michael

    Odpovědět
  2. David

    Ahoj je možné zajištění jízdenek na vlak za nějakou odměnu pro tebe :)podle našeho plánu když je to pro nás z CZ tak složité.

    Odpovědět
  3. Mira

    Zdravim :),

    chtel bych nejdriv podekovat za supr stranky. S pritelkyni letime 10.8 na 1,5 mesice do Indie. Veskere info sosame odsud. Mame jen uz zminovany problem s indickym cislem. Email mam uz potvrzeny, potrebujeme uz jen tel.cislo. Mohl byste nam nekdo pomoct ?? Poskytnout napriklad cislo a pak zaslat reg.kod :) ?? Nebo to jde nejak obejit ?? Zkousel sem pres cleartrip, atd ale nic. Diky za odpoved :)

    Odpovědět
    • MAREK ODJINUD * NaCaj.cz

      Na stránkách indických drah jsem se před lety proklikal na info a kontaktní email, kam jsem poslal poslal žádost, aby mi poslali ověřovací kód na email namísto na indické telefonní číslo. Po několika urgencích mi ho zaslali a já se mohl dokončit registraci. Kdyby jste měli s tím problém, mohl bych Vám i ty jízdenky koupit. Kontakt přes kontakt http://nacaj.cz/indie/napiste-mi/

      Odpovědět
  4. Peťan

    Ahoj, jsem fakt moc vděčný za informace na tvých stránkách. Skvělá práce ;) Mohl mi prosím poradit nejlepší způsob jak se z Goa dostat do Keraly? Opět vlakem? Díky.

    Odpovědět
    • Marek

      Vlakem :-) busy jsou k uzoufání…

      Odpovědět
  5. Petr

    Ahoj, chystáme se do Indie a právě jsem narazil na problém.
    Při registraci na http://www.irctc.co.in chtějí i Aadhaar Unique Number. Koukal jsem, že Aadhaar karta je jen pro osoby s permanentním pobytem. Zkusil jsem tam zadat pár náhodných a systém to nikdy nevzal.

    Víte, jak po „složitě Indicky“ vyřešit tento problém? : )
    Děkuju,

    Odpovědět
    • Marek

      V lednu jsem si dělal novou registraci se svým novým mobilním číslem na indických železnicích a měl jsem ji hotovou za 5 minut. Žádnou identifikační kartu jsem nevyplňoval. Asi jsi nezakliknul, že jsi z jiné země, než z Indie.

      Odpovědět
  6. Michala

    Ahoj, díky za skvělý stránky. V létě jedeme s partou ze školy do Indie. Mám dotaz ohledně vlaků a asi i postelí v levnějších hotelech. V jakém stavu tam jsou ty matrace atd. Nedaj se z nich chytnout nějaké brebery? Moc díky ;) Měj se

    Odpovědět
    • Marek

      Ahoj Michalo. Info o indických vlacích najdeš na této stránce http://nacaj.cz/indie/vlaky-v-indii-jak-si-koupit-jizdenku-na-vlak/
      Problém je, že vlaky bývají i měsíc a půl dopředu vyprodané a aby si mohl člověk koupit předem jízdenky na vlak přes internet, musí se šíleně složitým způsobem prokousat registrací a potřebuje k tomu Indické mobilní číslo. Možná bych vám s tímto mohl pomoci a jízdenky vám zajistit.
      Kvalita, stáří a konzistence matrací v levných hotýlcích je pestrá. Někde mají tenké a tvrdé, jinde zas pohodlné. Občas mi vadil podezřelý obsah polštářů a v tom případě jsem si do jejich povlaku a nebo do vlastního nacpal mikinu, nebo ručník.
      Problém s breberkama a hmyzem jsem měl za rok a půl strávených v Indii poze dvakrát. Jedna zkušenost byla nepříjemná. Zeštípaly mě nejspíš štěnice, ale po prostříkání včech skulin postele sprayem byl klid. Občas se může objevit šváb, ale ten je plachý a nekouše :-)

      Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *